donderdag 30 juni 2016

Hemelsblauw.

We waren gisteren net, ik denk 'n kwartier, onderweg en toen voelden we de eerste druppels. Nou dan de regenjack maar aan. Gelukkig was het alleen maar wat "gemiezer" en het duurde maar 'n half uurtje. De regenjack kon gelukkig weer snel uit want koud was het niet. C heeft een fietsnavigatie aangeschaft en die moet nu natuurlijk getest worden. Zo zit er ook een "verras me" mogelijkheid op en dat deden we gisteren. De route viel wat tegen maar gelukkig zag ik wel DEZE blauwe plant. Thuisgekomen snuffelde ik eens in Het Kruidendagboek en vond een recept voor een gezichtsmasker met Bernagie.
Het is geschikt voor een droge huid.
Doe een handvol schone, jonge bernagie bladeren met een eetlepel water in de mixer en maal dit tot pulp.
Meng er voldoende zure room door om een crème te krijgen.
Op een gereinigde, vochtige huid aanbrengen, een kwartier laten intrekken en dan afspoelen met warm water.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Vind je dit nogal 'n gedoe dan heb ik hier nog wat. Het jonge blad is rijk aan vitamine C en kan als spinazie worden gekookt.
Zowel het blad als de bloemen smaken en ruiken opvallend naar komkommer, en daarom wordt dit kruid vaak in koude dranken gebruikt. Voeg de bloemen en fijngehakte bladeren toe aan vruchtenbowl of vruchtenpunch.
Tot slot nog een wetenswaardigheid uit eind 17e eeuw ( John Evelyn )
"Het is bekend dat takjes bernagie zwaarmoedigheid verlichten en de vlijtige student verkwikken.
Het is maar dat u het weet !

5 opmerkingen:

  1. Een pracht bloemetje. Ik heb het in mijn Moestuin staan.

    Het kan ook in de sla. Leuk zo'n blauw bloempje er bovenop!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor de beautyreceptjes... maar ik zou niet weten wat voor plant dit is. Ik heb die volgens mij nog nooit ergens zien staan. Ik ga er nu eens extra op letten...Ik zie me al zo een kwartier zitten met dat spul op mijn gezicht! ;-) (proest!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb deze gezaaid, maar er staan op elke plant nog steeds maar 4 of 5 blaadjes... Tenzij hij schikt meerjarig te worden denk ik niet dat ik komkommerkruid ga hebben dit jaar....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken de naam wel maar heb het nog nooit gezien. Misschien moet ik er beter op letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het een keer in de moestuin gehad, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen