woensdag 5 november 2014

Wie zoet is krijgt lekkers.

Voor mij is dit pure nostalgie. Ik leerde het op school maken en vond het heerlijk. Het is wel mierzoet, maar och ! Deze maakte ik van : 200 gr fijne rietsuiker - 50 ml. koffieroom - 1 el. vanille aroma. Bakpapier heb je nodig, borstplaat of koekuitsteekvormpjes en een steelpan met dikke bodem.
Leg op het aanrecht een stuk natgemaakt bakpapier en leg daarop de natgemaakte vormpjes. ( maar volgens mij was dat niet echt nodig en deden we dat vroeger ook nooit )
Roer alle ingrediënten door elkaar in een steelpan met dikke bodem.
Zet de pan op het vuur en kook het geheel ca. 4 min. op een middelmatig hoog vuur tot de suikermassa van de wand loslaat en er kleine belletjes ontstaan. Zorg wel dat de suiker goed is opgelost. Neem nu de pan van het vuur en roer tot het mengsel stijf begint te worden maar nog wel vloeibaar is. Giet nu alles in de vormpjes en zet als de borstplaat hard geworden is, de vormpjes op z'n kant, zodat ook de onderkant kan drogen. Verwijder de vormpjes pas als de borstplaat goed hard is. Dit recept heb ik 'n keer uit een supermarktblaadje gescheurd. mijn oude recept heb ik niet meer, maar ik herinner me wel dat wij er geen vanille aroma in deden maar wel cacao en dan zijn ze minder zoet. Dat ga ik zeker nog eens proberen in de nu snel naderende Sinterklaastijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten